سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخت‏ترین گناهان گناهى بود که گناهکار آن را سبک شمارد . [نهج البلاغه]
امام زمان
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» تفسیر قرآن برای جوانان » ذلت گناه‏

 «60» وَإِذْ اسْتَسْقَى‏ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبِ بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشَرَةَ عَیْنَاً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ کُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَواْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ‏
 
 ترجمه: و به یاد آرید زمانى را که موسى براى قوم خویش طلب آب نمود، پس گفتیم با عصایت بر سنگ بزن، پس دوازده چشمه از آن جوشید. هر یک از مردمِ (قبایل و طوایفِ مختلف)، محلّ شربِ (آب آشامیدنى) خود را شناخت. (گفتیم) از روزى‏هاى الهى بخورید و بیاشامید و در زمین فساد و تباهى را گسترش ندهید.
 با آنکه حضرت موسى پیامبر بود و وظیفه‏اش رساندن پیام خداوند به بنى‏اسرائیل بود، امّا آبِ آشامیدنى قومش را نیز از خداوند طلب نمود.
 خداوند نیز دعاى موسى را مستجاب کرده و با اعجازى دیگر، به آنان آب عطا نمود. فرمان داد تا موسى همان عصایى را که به آب نیل زد و خشکى ظاهر شد، اکنون به سنگِ سخت بزند تا آب جارى شود و بنى‏اسرائیل بدانند که خداى موسى قادر بر هر کارى هست.
 بنى‏اسرائیل، دوازده گروه و طایفه بودند و به خواست الهى، از آن کوه دوازده چشمه جارى شد تا هر قبیله، آبِ مستقلى داشته و دچار کمبود آب نشوند.
 خداوند این چنین، از یکسو «مَنّ» و «سَلوى‏» را بر آنان نازل کرد و از یکسو آب را به قدر کافى در اختیار آنان قرار داد، تا تأمین باشند و بدنبال فساد و گناه نروند.
 از این آیه مى‏آموزیم که:
 1- رهبران الهى، در فکر تأمین نیازهاى مادى مردم نیز هستند و آنرا بطور یکسان در اختیار همه قرار مى‏دهند.
 2- آب و غذا رزقِ خداست، پس نباید مایه گناه و معصیتِ خدا شود.
 
 «61» وَإِذْ قُلْتُمْ یَمُوسَى‏ لَنْ نَّصْبِرَ عَلَى‏ طَعَامٍ وَحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجُ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنَى‏ بِالَّذِى هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَبَآءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَ لِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُواْ یَکْفُرُونَ بََایَتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَ لِکَ بِمَا عَصَواْ وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ
 
ترجمه: (اى بنى‏اسرائیل) به یاد آرید زمانى را که گفتید: «اى موسى ما هرگز بر یک نوع غذا صبر نمى‏کنیم، پس براى ما از پروردگارت بخواه، تا از آنچه زمین مى‏رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیاز، براى ما برویاند». موسى گفت: آیا مى‏خواهید آنچه را پست‏تر است، با آنچه بهتر است، تبدیل کنید. پس (حال که چنین تقاضایى دارید، بکوشید تا از این بیابان خارج شوید و) به شهرى وارد شوید که آنچه را مى‏خواستید (در آنجا) براى شما هست. (به سبب این بهانه‏جویى‏ها) مُهر ذلت و نیازمندى بر آنان زده شد و گرفتار غضبِ خداوند گردیدند. این کیفر از آن جهت بود که آنان به آیات الهى کفر مى‏ورزیدند و پیامبران را به ناحق مى‏کشتند و این (کارهاى زشت) بدان سبب بود که آنان اهل عصیان و تجاوز بودند.
 خداوند در آن بیابان سوزان، آب و غذاى بنى‏اسرائیل را تأمین نمود، امّا قدرْناشناسى و ناسپاسى این قوم از یک سو و رفاه‏طلبى و تن‏پرورى آنان از سوى دیگر باعث شد تا غذاهاى دیگرى را از موسى تقاضا کنند.
 موسى در پاسخ آنها گفت: آیا شما غذاى آسمانى را که بهتر است، با خوردنى‏هاى زمینى که پست‏تر است تبدیل مى‏کنید؟. اگر واقعاً این نوع غذاها را مى‏خواهید باید با دشمنانتان بجنگید و به شهر بیت‏المقدس وارد شوید تا از این خوردنى‏ها بهره‏مند گردید.
 شما از یک طرف، حال جنگ و جهاد را ندارید و از سوى دیگر، تمام امتیازات شهرنشینى را مى‏طلبید. این روحیّه شکم‏پرستى، شما را به ذلت و خوارى انداخته و گرفتار قهر الهى خواهید شد.
 شما با این تقاضاهاى نابجا، آیات و معجزات الهى را نادیده گرفته و حتى حاضر شده‏اید پیامبران الهى را در راه رسیدن به مقاصد مادى و دنیوى خود به کشتن دهید.
 از این آیه مى‏آموزیم که:
 1- تن‏پرورى و شکم‏پرستى، عامل سقوط انسان است. از هرگونه رفاه‏طلبى که به قیمت خوارشدن و ذلّت انسان تمام گردد باید دورى نمود.
 2- گناه و نافرمانىِ پى‏درپى، انسان را به کفر و بى‏ایمانى مى‏کشاند، تا جایى که حاضر به پذیرفتن هیچگونه حقى نمى‏شود.
 
  «62» إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَرَى‏ وَالصَّبِئِینَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
 
 ترجمه: همانا کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‏اند و همچنین یهود و نصارى و صابئان، آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان است و بر آنان بیمى نیست و اندوهگین نمى‏شوند.
 در همه ادیان آسمانى، میزان در پاداش الهى، ایمان و عمل صالح بوده است. ایمان به خدا و روز قیامت، و در کنار آن عمل به دستورات خداوند. و در این میزان، میان مسلمان، مسیحى، یهودى و پیروان دیگر ادیان الهى تفاوتى نیست.
 البته آیات بسیارى از قرآن، یهود و نصارى را به پذیرش دین اسلام دعوت مى‏کند و در آیه 85 سوره آل عمران مى‏فرماید: «هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند پذیرفته نخواهد شد.»
 بنابراین پیروان دیگر ادیان، هر کدام که به پیامبر و کتاب آسمانى زمانِ خودشان، ایمان آورده و اهل عمل بوده‏اند، به وظیفه خود عمل کرده و به پاداش الهى مى‏رسند، ولى با ظهور اسلام، هیچ دینى جز آن قابل قبول نیست.
 به پیروان حضرت موسى، یهودى و به پیروان حضرت عیسى، مسیحى مى‏گویند، اما «صابئین» کیانند؟
 «صابئین»، پیروان یکى از پیامبران الهى، نوح یا ابراهیم یا یحیى هستند که در طول تاریخ دچار انحرافات و بدعت‏هایى در عقاید و اعمال دینى شده و براى ستارگان، تأثیراتى در زندگى انسان قائلند و معمولا در کنار رودخانه‏ها زندگى مى‏کنند.
 از این آیه مى‏آموزیم که:
 1- آرامش واقعى، تنها در سایه ایمان به خدا و قیامت است که آینده‏اى روشن را بشارت مى‏دهد.
 2- تمام ادیان آسمانى، در دو اصلِ توحید و معاد با یکدیگر مشترکند و نجات را تنها در سایه ایمان و عمل مى‏دانند، نه امید و آرزوهاى نابجا.
 
 «63» وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمْ الطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَیْنَکُم بِقُوَّةٍ وَاذْکُرُواْ مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
 
 ترجمه: و به یاد آرید زمانى را که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و آنگاه گفتیم) آنچه را (از الواح تورات) به شما داده‏ایم به قوّت بگیرید و آنچه را در آن است به یاد بسپارید (و عمل نمایید)، باشد که پرهیزکار شوید.
 پس از آنکه تورات به موسى داده شد، خداوند از بنى‏اسرائیل پیمان گرفت که به آن عمل کنند و از سستى و کوتاهى بپرهیزند، تا به تقوا و پرهیزکارى برسند.
 آنگاه خداوند براى آنکه بنى‏اسرائیل بر پیمان خود استوار بمانند، به عنوان معجزه‏اى دیگر، کوه طور را بالاى سر آنان قرار داد، تا هم قدرت خدا را ببینند و هم از مخالفت فرمان الهى بترسند.
 از این آیه مى‏آموزیم که:
 1- باید بر حفظ اصولِ دینِ خود، جدى و مصمّم باشیم، نه آنکه احکام دینى را به شوخى و بازى بگیریم.
 2- خداوند، از همه ما، بر عمل به دستوراتش پیمان گرفته است. هم از راه عقل و فطرت درونى، و هم از راه وحى و نبوت بیرونى.
 
 «64» ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ مِّنْ بَعْدِ ذَ لِکَ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنتُمْ مِّنَ الْخَسِرِینَ
 
 ترجمه: اما شما بعد از این جریان (که کوه طور را بالاى سر خود دیدید و با خداوند میثاق بستید)، روى گردان شدید، و اگر فضل و رحمت خداوند (در آمرزش شما) نبود همانا از زیانکاران بودید.
 با آنکه خداوند چنان پیمان محکمى از بنى‏اسرائیل گرفت، امّا این قوم سرکش، پیمان الهى را نادیده گرفته و به آن پشت کردند، ولى باز هم خداوند لطف خود را بازگرداند و آنان را به حال خود رها نساخت.
 
 «65» وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْاْ مِنْکُم فِى السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ کُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِینَ
 «66» فَجَعَلْنَهَا نَکَلاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِینَ‏
 
 ترجمه: (اى بنى‏اسرائیل) قطعاً شما از سرنوشت کسانى از خودتان که در روز شنبه (از فرمان الهى) تجاوز کردند آگاهید. پس ما (به سبب این نافرمانى) به آنها گفتیم بوزینه‏گانى طردشده باشید.
 پس ما این جریان را درس عبرتى براى مردم آن زمان، و کسانى که بعد از آنان آمدند، و هم پند و اندرزى براى پرهیزکاران قرار دادیم.
 خداوند، کارکردن در روز شنبه را، براى بنى‏اسرائیل تعطیل اعلام کرده بود. امّا گروهى از آنان که در کنار دریا زندگى مى‏کردند، با یک نوع حیله، در روز شنبه ماهیان را صید مى‏کردند.
 آنان حوضچه‏هایى را در کنار دریا ایجاد کرده و وقتى ماهیان وارد مى‏شدند، راه را براى بازگشت آنها به دریا مى‏بستند و سپس روز یکشنبه ماهیان را از حوضچه‏ها صید مى‏کردند و بدین شکل حکم خدا را مسخ کرده و تغییر مى‏دادند.
 خداوند نیز به کیفر این نافرمانى و بازى گرفتن دستورات الهى، چهره آنان را مسخ کرده و از صورت انسان به شکل بوزینه در آورد، تا براى آنان مجازات و براى دیگران درس عبرتى باشد.
 البته حیوانات از رحمت خدا دور نیستند، ولى سقوط از مرحله انسانیت به حیوانیت، نشانه طرد انسان از درگاه الهى و دور شدن از رحمت خداوند است. همانگونه که رنگ سیاه عیب نیست، ولى سیاه شدن لباس سفید، نشانه آلودگى و کثیفى آن است.
 از این آیه مى‏آموزیم که:
 1- در انجام احکام الهى، حیله و خدعه بکار نبریم و نخواهیم با حفظ ظواهر شرع، باطنِ احکام خدا را تغییر دهیم، زیرا مسخ چهره دین، مسخ چهره انسانیت را بدنبال دارد.
 2- کیفرهاى الهى اختصاص به قیامت ندارد، بلکه خداوند بعضى گناهان را در دنیا کیفر مى‏دهد، تا براى مردم آن عصر و آیندگان درس عبرتى باشد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( جمعه 88/4/12 :: ساعت 9:30 صبح )

<      1   2      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ختم قرآن در یک ماه
ادامه
ادامه
موضوع: قرآن و مدعیان دروغگو
اعراف کجاست؟ اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟
چند ذکر مفید!
میخواهم به دنیا بازگردم!
آماری از تعداد تکرار لغات قرآن
سادات باید قدر خویش را بدانندn
پاک کننده ترین شوینده گناه
نشانه های فرد عاقل
شیعه در جهنم نمی سوزد!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 26
>> بازدید دیروز: 31
>> مجموع بازدیدها: 96802
» درباره من

امام زمان

» پیوندهای روزانه

رمضانیه [25]
داستان های بحار الانوار [24]
گلستان سعدی [49]
م‍وذن [37]
قرآن مشکات [128]
مکه همراه [128]
نوحه اگه منو رها کنی [41]
کتاب غرر الحکم و درر الکلم [93]
کتاب الکترونیکی توصیه های امام زمان [15]
نهج البلاغه [99]
مفاتیح الجنان (کتاب باقبات الصالحات) [97]
زیارت حضرت رقیه (س) [73]
زیارت حضرت عباس (ع) [74]
زیارت عاشورا [85]
زیارت آل یس (امام زمان عج) [80]
[آرشیو(24)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
از[2] . قرآن[2] . یک[2] . یکصد و پنجاه . کجاست؟ . آماری . قرآن کریم . قرآن کریم » . قرآن و احادیث . قرض الحسنه . کریم . گناه . لغات . موضوع از . نکته . نکته از . هزار . هزار و . و . اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟ . اعراف . با نگاهی به . بدون محدودیت . تعداد . تکرار . دانلود نرم افزار مجانی . در قرآن . راه . رشد . سؤالی درباره ی قرآن . سخن روز . سیره پیامبر . شناسی .
» آرشیو مطالب
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
پاییز 1388
زمستان 1388
زمستان 88

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
آخرین روز دنیا
اسپایکا
مرکز آموزشی نرم افزار ها به زبان پارسی

مذهب عشق
پایگاه مقاومت بسیج شهید کلاهدوز ( باقرشهر )
فقط رئال مادرید
مذهبی
مقالات قرآنی دانشجویان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
هر چی که بخواهی هست
سرای حقیقت
امیر
قالب های پارسی بلاگ
انتخاب
آخرین منجی
مرکز دانلود رایگان free Download فروش بهترین نرم افزار و برنامها
جواب تبیان
دانلود

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب