سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری مایه دوری از خداوند است که به سرپیچی کردنها نیرو می بخشد؛ پس شکمهایتان را پر نکنید که نورحکمت در سینه هایتان خاموش می شود [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امام زمان
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ادب و احترام و قداست برای ذات مقدّس خداوند

ادب و احترام و قداست برای ذات مقدّس خداوند. 1- ایمان به خدا 2- توکّل به خدا 3- پناه بردن به خدا از شرها، اطاعت از اوامر خدا، احترام اولیای خدا، احترام خانه‌ی خدا و مساجد، احترام کتاب خدا، احترام نام خدا، «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى‏» (اعلی/1) «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ» یعنی حتی اسم خدا را هم باید دست بی‌وضو به الله نگذاریم. اینها که زنجیر طلا گردن می‌کنند، الله و علی و محمد و اینها نوشته، دو تا گناه می‌کنند. یک اصل طلا، یکی اینکه بدن بی‌وضویشان به این اسم‌ها می‌خورد. افرادی که پیشانی‌بند می‌بندند و وضو ندارند، حالا اگر آیه‌ی قرآنی یا اسم الله یا اهل بیتی یا پیغمبری باشد، این ولو فکر می‌کند چون حزب اللهی است پیشانی‌بند بسته است، ولی چون اگر وضو نداشته باشد این گناه دارد. اسم‌ها قداست دارد.

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( شنبه 88/3/30 :: ساعت 11:36 صبح )

»» آیه ای که امنیت و سلامت می آورد

ایت الکرسی

 

مرحوم
محمّد تقی مجلسی پدر دانشمند شهیر جهان اسلام محمد باقر مجلسی ـ که پدر به
«مجلسی اول» و پسر به «مجلسی دوم» معروف می باشند ـ نقل کرده است:

آنچه
این بنده ضعیف در سفر مکّه معظّمه مشاهده نمودم این بود: هر شب که خودم و
یا فرزندم 12 مرتبه ایة‌الکرسی می‌خواندیم، آن شب کلّ حاجیان آسوده خاطر
بودند. و اگر شبی خواندن ایة‌‌الکرسی فراموش می‌شد آن شب تا صبح حاجیان
هراسان بودند و دزدان از ایشان چیزها می‌ربودند و از قافله، فریاد به
آسمان می‌رفت و چون آن وحشت را می‌دیدم دوازده مرتبه ایة الکرسی که خوانده
می‌شد، یک مرتبه همه صداها فرو می‌نشست، روزی که دوازده مرتبه ایة الکرسی
خوانده‌ می‌شد کجا‌وه به کوه نمی‌خورد و حاجیان به سلامت بودند.

مرحوم سید نعمت اللّه جزایری از دانشمندان بزرگ و از شاگردان علاّمه مجلسی بود، در زندگینامه‌ی خود آورده است:

در
اصفهان تدریس می کردم تا اینکه از کثرت مطالعه، چشمانم ضعیف شد، پزشکان هر
چه مداوا کردندجز زیادت درد، اثری نبخشید، با خود گفتم که داروی دردم را
خود بهتر می‌دانم. به برادرم گفتم: خیال زیارت امامان معصوم را دارم. او
هم گفت: من هم با تو می‌ایم. از اصفهان به راه افتادیم و چون از کرمانشاه
گذشتیم به منطقه‌ای به نام «هارونیه» ـ که هارون الرّشید آن را بنا کرده
بود ـ وارد شدیم، از کوه که بالا می‌رفتیم، باران گرفت و هوا رو به سردی
نهاد به قدری هوا سرد شد که مقدور نبود حتّی بر چارپایان بنشینیم، در این
حال من شروع به خواندن «ایة‌الکرسی» کردم، هرکس که در قافله بود از چارپا
فرو افتاد، ولی من بحمداللّه به سلامت به منزل رسیدم.

منبع: مجله بشارت، عبدالحسین ترکی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( چهارشنبه 88/3/20 :: ساعت 12:42 عصر )

»» مرکبی راهوار از قبر تا بهشت!

 

شناختنامه قران

شناختنامه قرآن 57

(سوره ی مبارکه ی قمر)

 

چشم انداز کلی سوره

نام
بلند و ارجمند این سوره: «قمر» به مفهوم «ماه»، از آغازین آیه این سوره
اخذ شده که مى‏فرماید: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ
رستاخیز نزدیک گردید و ماه شکافت...

فرودگاه این سوره مبارکه در مکه مکرمه بوده است و سنگ بنای آن از 343 واژه و 1422 حرف ساخته شده است.

در اهمیت تلاوت این سوره همین بس که پیامبر رحمت گستر درباره اش فرمود:

و
مَن قراءَ سورة اقتربت الساعة فى کلّ غب بعث یوم القیامة و وجهه على صورة
القمر لیلة البدر، و من قرأها کل لیلة کان افضل، و جاء یوم القیامة و وجهه
مسفر على وجوه الخلائق.(1) 

کسى که سوره «قمر» را یک روز در میان
تلاوت کند، روز رستاخیز در حالى برانگیخته مى‏شود که چهره‏اش بسان ماه شب
چهارده مى‏درخشد. و هر کس آن را هر شب بخواند پاداشش از این هم برتر و
پرشکوه‏تر خواهد بود، و در روز رستاخیز در حالى خواهد آمد که نور و
روشنایى چهره‏اش بر دیگر چهره‏ها و صورت‏هاى خوبان مردم برترى دارد.

و نیز از حضرت صادق (ع) آورده‏اند که فرمود: و من قراء سورة «اقتربت الساعة»، اخرجه‏الله من قبره على ناقةٍ من نوق الجنة.(2)

هر کس سوره «قمر» را تلاوت کند، خدا او را در روز رستاخیز از آرامگاهش بر مرکبى از مرکب‏هاى بهشت برمى‏انگیزد.

« سوره، فقط به انذار و ترسانیدن می پردازد به جز دو آیه آخر که متقیان را به بهشت و حضور در نزد پروردگار بشارت می دهد.

کلام 
با اشاره به آیه ی شق القمر معجزه رسول خدا- صلی الله علیه وآله-  آغاز می
شود و تکذیب کفار و ساحر خواندن پیامبر- صلی الله علیه وآله-  و تبعیت از
هوا بیان می گردد.

خبرهایی از قیامت و امتهای به هلاکت رسیده ی
پیشین و حال آنها در روز قیامت در هنگام خروج از قبرها و حاضر شدنشان برای
حساب ذکر می گردد.

به داستان قوم نوح و عاد و ثمود و قوم لوط و آل
فرعون و عذاب دردناکی که در اثر تکذیب رسولان الهی نصیب آنها شده اشاره و
تذکر داده می شود که قوم رسول خدا- صلی الله علیه وآله - در نزد خدا از آن
اقوام عزیزتر نبوده و قادر نیستند معجزه کنند و پرورگار را عاجز سازند. » 3

------------------------------------ 

1- مجمع البیان، ذیل سوره مبارکه قمر

2- همان

1-  المیزان ج 19 ص56-57



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( چهارشنبه 88/3/20 :: ساعت 12:41 عصر )

»» کلاس آموزشی قرآن در عالم برزخ


 

قرآن

 

از
دیرباز تا کنون همواره میان اهل فلسفه، عرفان و کلام اسلامی، این مساله،
محل نزاع و معرکه آراء بوده است که آیا روح آدمی پس از مفارقت از جسم، در
عالم دیگر، تکامل برزخی می یابد یا خیر؟

عده ای بر این باورند
که تکامل برزخی در عالم مثال(برزخ در متون دینی)، مستلزم حرکت از قوه به
فعل است، و حرکت نیز بدون ماده امکان پذیر نیست، بنابراین در عالم برزخ که
ماده ای در کار نیست، حرکت و به تبع آن، تکامل نیز وجود نخواهد داشت.

برخی
دیگر چون ملاصدرا، موسس حکمت متعالیه، برآنند که جسم برزخی حکم ماده را
دارد و روح(نفس ناطقه انسانی)در اثر تحصیل معارف و نیز ارتزاق از خیرات و
مبرات اهل دنیا، فربه شده و مسیر تکاملی خویش را همچنان خواهد پیمود.

در
پاره ای از مجامع روایی ما، بر این دقیقه عرفانی و کشف فلسفی انگشت تاکید
نهاده شده است که به عنوان نمونه، روایت زیر آورده می شود:

 

«
حفص می‌گوید: حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ به مردی فرمودند: «أتحبّ
البقاء فی الدّنیا»؛ آیا بقای در دنیا را دوست داری؟ آن شخص که از تربیت
شدگان مکتب امامت بود، عرض کرد: آری

آن حضرت پرسیدند: چرا؟

عرض کرد: برای آن که به قرائت سورة محبوب خود، «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بپردازم[1].

امام کاظم ـ علیه السّلام ـ پس از لحظه‌ای سکوت فرمودند: «یا
حفص! مَن مات مِن أولیائِنا و شیعتنا و لم یُحسنِ القرآنَ عُلّمَ فی قبره
لیرفع اللهَ به مِن درجته فإنّ درجاتَ الجنة علی قدر آیات القرآن یقالُ
له: اقرأ وارقَ. فیقرأُ ثم یرقی»

اگر از شیعیان ما،
کسی قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشد (چون به حقیقت آن ایمان دارد) در
جهان برزخ، قرآن به او تعلیم داده می‌شود تا خدای سبحان با معرفت قرآن بر
درجات او بیفزاید؛ زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است؛ به قاری گفته
می‌شود: بخوان و بالا برو. او نیز می‌خواند و بالا می‌رود.

در
جهان برزخ زمینه‌ای برای تکامل عملی نیست، تا انسان با انجام کاری واجب یا
مستحب به کمال برتر عملی برسد، ولی راه تکامل علمی باز است؛ نظیر آنچه در
خواب برای روح معلوم می‌شود و برای آگاهی به آنْ حرکت فراگیری از قبیل
کوششهای بدنی در زمان بیداری راه ندارد و بسیاری از علوم و معارف دین در
آن جا برای انسانها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد
آیات نورانی قرآن کریم است، برای امضاء و نشانه‌گذاری درجات شیعیان، ابتدا
از تعلیم قرآن بهره‌مند خواهند شد و سپس با فرمان «اقرأ وارق» می‌خوانند و
در درجات بهشت صعود می‌کنند.

صعود در درجات بهشت پاداش قرائت در
عالم آخرت نیست؛ زیرا در عالم برزخ، تکلیف و عمل مکلفانه که جزا را به
همراه داشته باشد نیست؛ بلکه صعود بهشتیان در درجات بهشت، همان ظهور انس با قرآن در دنیاست.

حفص
می‌گوید: «فما رأیت أحداً أشدً خوفاًَ علی نفسه من موسی بن جعفر ـ علیهما
السلام ـ و لا ارجأ النّاس منه و کانت قرائته حزناً فإذا قرء فکانه یخاطب
انساناً»[2]؛ در خوف و رجا کسی را مانند موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ
نیافتم و قرائت او با حزن آمیخته بود هنگامی که قرآن را قرائت می‌کرد گویا
با کسی سخن می‌گفت و این ویژگی تلاوت با تدبّر و تفکّر است که قاری متدبّر
خود را گاهی «مخاطِب» و گاهی «مخاطَب» خداوند می‌یابد. » [3]

---------------------------------

[1]
. در یکی از جنگهای صدر اسلام که امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ از سوی
رسول اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرماندهی لشکر را برعهده
داشت، پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ پس از بازگشت لشکر، از
برخی سپاهیان گزارش سفر خواست و پرسید فرماندة لشکر خود را چگونه یافتید؟
آنان از مداومت حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ بر قرائت سورة توحید
در نمازها، نزد پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ گلایه کردند.
رسول اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ از امیر المؤمنین ـ علیه
السّلام ـ پرسیدند: دربارة این گزارش چه می‌گویید؟ حضرت امیر المؤمنین در
پاسخ عرض کرد: من تلاوت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را دوست دارم (بحار، ج
89، ص 348).

[2] . جامع أحادیث الشیعه، ج 15، ص 15

[3]. تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( چهارشنبه 88/3/20 :: ساعت 12:40 عصر )

»» اعمال ثوابی که خدا نمی پذیرد!

صراط مستقیم

امام جعفر صادق (ع) در تفسیر ایه:«اهدنا الصراط المستقیم» سوره حمد فرمود؛ یعنی ما را به راه راست ارشاد فرما و به ملازمت و پیش گرفتن طریقی که ما را به محبّت تو واصل و به بهشت برساند، ارشاد کن.نه آن که پیرو هوا و هوس خود باشیم و بلغزیم و یا رای و نظر خویش گیریم و هلاک شویم همانند آن مردی که من آوازه او را شنیده بودم و می‌دیدم که برخی مردم اوباش و بی‌هویت او را تعریف می‌کنند و بزرگش می‌شمارند.
من دوست داشتم او را ببینم به طوری که او مرا نشناسد تا در او و رفتارش نیک بنگرم و ارزش شخصیت و موقعیت او را بسنجم. او را در جایی دیدم که انبوهی از همان جماعت دور او حلقه زده و بدو توجّه داشتند. در کناری ایستاده و به او و مردم نظاره می‌کردم او همچنان روباه صفت ادا و بازی در می‌آورد تا آن که از آن جماعت جدا شده و راه خود را در پیش گرفت و مردم نیز به سراغ کارهای خود رفتند؛ ولی من او را دنبال کردم و هر کجا می‌رفت من هم در پی‌او می‌رفتم تا به نانوایی رسید،با تردستی دو قرص نان دزدید.
در شگفت شدم؛ لیکن با خود گفتم شاید پول داد. سپس به انار فروشی رسید از او نیز دو عدد انار سرقت کرد، تعجّب کردم؛ ولی در دل خویش گفتم، شاید خرید؛ امّا گفتم: اگر پول داد و خرید چرا یواشکی رفت! و کار دزدانه کرد! و من همچنان او را دنبال کردم تا او به بیماری گذر کرد آن دو نان و دو انار را به او داد و گذشت. او ر پی گرفتم تا در فضای باز قرار گرفت. به او گفتم: ای بنده خدا! من آوازه‌ تو را شنیده بودم و دیدار تو را دوست می‌داشتم امروز تو را دیدم؛ امّا کاری که از تو سر زد مر دلمشغول کرد. خواستم از خود تو بپرسم تا آن دلمشغولی من برطرف شود.
دزد: مثلاً چه دیدی؟
ـ تو را دیدم که به نانوایی گذر کردی و دو قرص نان دزدیدی و سپس به انار فروشی برخوردی دو عدد انار از او سرقت کردی!
دزد: پیش از هر چیز بفرمایید: شما کی هستید؟
ـ مردی از فرزندان آدم و از امّت محمد(ص).
دزد: توضیح بیشتر بدهید تا شما رابشناسم؟
مردی از اهل بیت رسول خدا (ص).
دزد: از کدام شهر هستید؟
ـ از مدینه.
دزد: شاید شما همان جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب هستید.
ـ آری، من همانم.
دزد: آن شرف و اصالت برای شما چه سودی دارد که به آنچه مایه شرف تو است نادان هستی و دانش نیاکان و پدرت را رها کرده‌ای تا منکر کار پسندیده باشی و کننده آن را نستایی.
ـ آن چیست؟
دزد: قرآن، کتاب خدا.
ـ چه آیه‌ای است که من آن را نمی‌دانم.
دزد:کلام خدای عزوجلّ که فرمود:«من جاء بالحسنة فله عشر امثالها و من جاءبالسیئة فلا یجزی الاّ مثلها». (سوره انعام، ایه‌160) مرا که دیدی دو قرص نان دزدیدم دو گناه کردم و وقتی دو انار سرقت کردم دو گناه دیگر انجام دادم ـ این چهار گناه ـ هنگامی که هر یک از آنها را صدقه دادم چهل حسنه و ثواب به دست آوردم، چهار از آن کم می‌شود. سی و شش حسنه برای من باقی می‌ماند.
امام صادق (ع): ای بیچاره! مادرت به عزایت بنشیند! تو به یات کتاب خدا جاهل هستی.سخن خدای عزوجلّ را نشنیده‌ای که فرمود:«انما یتقبّل اللّه من المتقین». (سوره مائده، ایه 27)
هنگامی که تو دو نان دزدیدی دو گناه کردی و آنگاه که دو انار سرقت کردی دو گناه دیگر انجام دادی و چون آنها را به کسی جز صاحبشان دادی و بدون اجازه او بخشیدی چهار گناه بر چهار گناه افزودی.(ثواب و حسنه‌ای در کار نیست).
آن دزد خیره خیره به من نگاه می‌کرد و خواست که با من بحث و کشمکش کند که او را رها کردم و رفتم.
برگرفته از: مجله بشارت، شماره 46



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( چهارشنبه 88/3/20 :: ساعت 12:39 عصر )

»» سخن روز

پیامبر اعظم(صلی‌ الله علیه و آله): «وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَعْلَمْ مَا لِلَّهِ عِنْدَهُ»
هر کس دوست دارد بداند چه ارزشی نزد خدا دارد باید ببیند که جایگاه خداوند نزد او چگونه است.    (مشکاة الانوار، ص42)
یا فاطمه زهرا

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( یکشنبه 88/2/20 :: ساعت 7:53 عصر )

»» راه رشد » روش‏هاى تربیت و تزکیه نفس

روشهاى تربیت و تزکیه نفس در اسلام به طور کلى بر دو قسم است:
 قسمتى
از آنها مربوط به خود انسان است مانند یاد مرگ و قیامت و مراقبه و محاسبه
و انجام عبادات مانند نماز و روزه و تفکر و اندیشیدن در موجودات نظام هستى
و... که تمام اینها تأثیر خاص خود را در جهت تزکیه روح بشر دارد.
 و
بخشى از آن مربوط به افرادى است که مى‏خواهند انسان را تربیت و هدایت کنند
مانند رهبران دینى که از روشهاى مختلفى از قبیل انذار و تبشیر نصحیت،
موعظه بهره مى‏گیرند گرچه این قسمت با قسم اول بى‏ارتباط نخواهد بود زیرا
روشهاى یاد شده در قسم اول را (مانند یاد مرگ مراقبه، محاسبه، تفکر) انسان
به وسیله آموزشهاى انبیاء و اولیاء الهى مى‏آموزد.
 و از سویى تصمیم
گیرنده در جهت تزکیه و تربیت خود انسان است که قابلیت لازم را براى
بهره‏گیرى از نصایح و مواعظ رهبران الهى فراهم مى‏کند. حضرت باقرعلیه
السلام مى‏فرماید: «من لم یجعل له من نفسه واعظاً فانّ مواعظ الناس لن
تغنى عنه شیئاً»(130) در این فصل به هر دو روش اشاره مى‏شود:

130) تحف العقول، ص 294.

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( جمعه 88/2/4 :: ساعت 11:46 صبح )

»» سخن روز

رسول
خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «أَلَا إِنَّهُ الْبَاقِی حُجَّةً وَ
لَا حُجَّةَ بَعْدَهُ وَ لَا حَقَّ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا نُورَ إِلَّا
عِنْدَه»‏    
جهانیان بدانند که حضرت مهدی(عج) آخرین حجت الهی در زمین
است، و او محور حقیقت است و منبع نور و هدایت الهی است که نور تنها نزد
اوست. (بحارالانوار،ج37،ص204)





نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( جمعه 88/2/4 :: ساعت 11:41 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ختم قرآن در یک ماه
ادامه
ادامه
موضوع: قرآن و مدعیان دروغگو
اعراف کجاست؟ اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟
چند ذکر مفید!
میخواهم به دنیا بازگردم!
آماری از تعداد تکرار لغات قرآن
سادات باید قدر خویش را بدانندn
پاک کننده ترین شوینده گناه
نشانه های فرد عاقل
شیعه در جهنم نمی سوزد!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 6
>> مجموع بازدیدها: 96652
» درباره من

امام زمان

» پیوندهای روزانه

رمضانیه [25]
داستان های بحار الانوار [24]
گلستان سعدی [49]
م‍وذن [37]
قرآن مشکات [128]
مکه همراه [128]
نوحه اگه منو رها کنی [41]
کتاب غرر الحکم و درر الکلم [93]
کتاب الکترونیکی توصیه های امام زمان [15]
نهج البلاغه [99]
مفاتیح الجنان (کتاب باقبات الصالحات) [97]
زیارت حضرت رقیه (س) [73]
زیارت حضرت عباس (ع) [74]
زیارت عاشورا [85]
زیارت آل یس (امام زمان عج) [80]
[آرشیو(24)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
از[2] . قرآن[2] . یک[2] . یکصد و پنجاه . کجاست؟ . آماری . قرآن کریم . قرآن کریم » . قرآن و احادیث . قرض الحسنه . کریم . گناه . لغات . موضوع از . نکته . نکته از . هزار . هزار و . و . اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟ . اعراف . با نگاهی به . بدون محدودیت . تعداد . تکرار . دانلود نرم افزار مجانی . در قرآن . راه . رشد . سؤالی درباره ی قرآن . سخن روز . سیره پیامبر . شناسی .
» آرشیو مطالب
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
پاییز 1388
زمستان 1388
زمستان 88

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
آخرین روز دنیا
اسپایکا
مرکز آموزشی نرم افزار ها به زبان پارسی

مذهب عشق
پایگاه مقاومت بسیج شهید کلاهدوز ( باقرشهر )
فقط رئال مادرید
مذهبی
مقالات قرآنی دانشجویان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
هر چی که بخواهی هست
سرای حقیقت
امیر
قالب های پارسی بلاگ
انتخاب
آخرین منجی
مرکز دانلود رایگان free Download فروش بهترین نرم افزار و برنامها
جواب تبیان
دانلود

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب