سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، گنج بزرگی است که فنا نمی پذیرد . [امام علی علیه السلام]
امام زمان
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» گناه شناسی

توبه و پاکسازى
 از نشانه‏هاى رحمت و لطف وسیع الهى، نعمت توبه و پذیرش آن از سوى خداوند.
 توبه به معنى ترک گناه، بازگشت به سوى خدا و عذرخواهى در پیشگاه خداوند است.
 عذرخواهى بر سه گونه است؛
 گاهى عذر آورنده مى‏گوید: من اصلاً فلان کار را انجام نداده‏ام. گاهى مى‏گوید: من به آن جهت این کار را انجام دادم. و گاهى مى‏گوید: این کار را انجام دادم ولى خطا کردم و بد کردم و اینک پشیمانم. این همان توبه است.
 توبه در اسلام داراى شرایطى است؛ 1- ترک گناه. 2- پشیمانى از گناه. 3- تصمیم بر انجام ندادن دوباره‏ى گناه. 4- تلافى و جبران گناه.(440)
 توبه همچون بیرون آوردن لباس چرکین از بدن و پوشیدن لباس پاک و تمیز است. توبه همچون شستشوى بدن آلوده و عطر زدن است.
 قرآن در آغاز سوره‏ى هود مى‏فرماید:
 «و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه»(441)
 «و از پرودگار خود آمرزش بطلبید، سپس به سوى او بازگردید.»
 آوردن استغفار و توبه در یک آیه، حاکى از آن است که این دو با هم تفاوت دارند، اولى به معنى شستشو و دومى به معنى کسب کمالات است. و که انسان نخست باید خود را از گناهان پاک سازد و سپس خود را به اوصاف الهى بیاراید، نخست هرگونه معبود باطل را از قلب خود بزداید و سپس معبود حق را در آن جاى دهد، به قول حافظ:
 تا نفس، مبرّا ز نواهى نکنى
دل، آئینه‏ى نور الهى نکنى
 استغفار و توبه در قرآن
 در قرآن، ذات پاک خداوند، 91 بار «غفور»، «بسیار آمرزنده» و 5 بار «غفّار»، «بسیار بخشنده» یاد شده و در آیات بسیارى، مردم به استغفار و طلب آمرزش از درگاه خدا دعوت شده‏اند. وبیش از 80 بار سخن از توبه و پذیرش توبه به میان آمده است. در اینجا به ذکر چند آیه مى‏پردازیم:
 1- «و الّذین اِذا فَعَلوا فاحِشَة اَو ظلموا اَنفُسهم ذکروا اللّه فَاستَغفروا لِذُنوبِهم»(442)
 «و از نشانه‏هاى پرهیزکاران آن است که: هرگاه مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مى‏افتند و براى گناهان خود از خدا طلب آمرزش مى‏کنند.»
 2- «و من یَعمَل سُوء او یَظلِم نَفسَه ثُمّ یَستغفِرِ اللّه یَجد اللّه غَفوراً رَحیماً»(443)
 «کسى که کار بدى انجام دهد، یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد یافت.»
 3- «وعد اللَّه الّذینَ آمَنوا و عَمِلوا الصّالِحاتِ لَهم مَغفِرةٌ و أجرٌ عظیم»(444)
 «خداوند به آنها که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند وعده‏ى آمرزش و پاداش عظیمى داده است.»
 4- «قُل یا عِبادِىَ الَّذینَ أسرفُوا على اَنفُسهِم لا تَقْنطوا مِن رَحمَة اللّه إنّ اللّه یَغفرُ الذُّنوبَ جَمیعاً إنَّه هو الغَفورُ الرّحیم»(445)
 «بگو اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید، از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد و او بسیار بخشنده و مهربان است.»
 تعبیراتى که در این آیه آمده مانند: «بندگان من»، «ناامید نشوید»، «رحمت خدا»، «آمرزش همه‏ى گناهان»، «غفور و رحیم بودن خدا»، همه حکایت از وسعت دامنه استغفار و پذیرش توبه و گستردگى رحمت الهى مى‏کند، بخصوص تعبیر به «عبادى» «بندگان من»، که بیانگر آن است که همه از خوب و بد، بندگان خدا هستند و خداوند به آنها آنچنان مهربان است که آنها را بندگان خودش خوانده است. بنابراین چشم انداز امید به آمرزش، بسیار وسیع و گسترده است.
 5- «و اِذا سَئَلکَ عِبادِى عَنّى فَانّى قَریبٌ اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ فَلیَستجیبوا لِى و لیُؤمِنوا بى لَعلَّهُم یَرشُدون»(446)
 «هنگامى که بندگانم از تو درباره من سوال کنند، (بگو) من نزدیکم به دعا کننده به هنگامى که مرا مى‏خواند پاسخ مى‏گویم، پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند و به مقصد برسند.»
 از لطایف و نکات بسیار ظریف در نزدیک بودن خدا به انسان اینکه در این آیه خداوند هفت بار، امور را به ذات پاک خود، بدون واسطه نسبت داده است: بندگان من، درباره من، من نزدیکم، مرا مى‏خواند، من پاسخ مى‏گویم، دعوت مرا اجابت کند، به من ایمان آورد.
 یار نزدیکتر از من به من است
وین عجب بین که من از وى دورم‏
 6- «...و تُوبُوا اِلى اللّهِ جَمعیاً اَیُّها المُؤمِنون»(447)
 «اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گردید.»
 7- «وَ هُو الّذى یَقبِلُ التَّوبَة مِن عِبادِه»(448)
 «و خدا کسى است که توبه بندگانش را مى‏پذیرد.»
 8- «...اِنَّ اللّه یُحِبُّ التَّوّابِین»(449)
 «قطعاً خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.»
 9- «یا ایّها الَّذینَ آمَنوا تُوبُوا اِلَى اللّهِ تَوبَةً نَصُوحاً»(450)
 «اى کسانى که ایمان آورده‏اید توبه حقیقى و خالص کنید.»
 10- «و هُو الَّذى یَقبلُ التَّوبَة عَن عِبادِه و یَعفُوا عَنِ السّیّئات»(451)
 «او کسى است که توبه‏ى بندگانش را مى‏پذیرد و از گناهان مى‏گذرد.»
 11- «اَفَلا یَتُوبُونَ اِلَى اللّه و یَستَغفِروُنَه و اللّهُ غَفُورٌ رَحیم»(452)
 «آیا توبه نمى‏کنند و به سوى خدا باز نمى‏گردند واز او طلب آمرزش نمى‏نمایند. خداوند آمرزنده مهربان است.»
 در این آیه با استفهام انکارى که بیانگر تاکید است، خداوند انسان‏ها را به سوى توبه و استغفار دعوت مى‏نماید و با ذکر دو صفت غفور و رحیم بودنش، عواطف آنها را تحریک مى‏نماید تا شاید به سوى خدا باز گردند و با آب استغفار، گناهانشان را بشویند و در پرتو توبه بر کمالات و فضایل انسانى خود بیفزایند.

440) مفردات راغب، ص‏76.
441) هود / 3.
442) آل عمران / 135.
443) نساء / 110.
444) مائده / 9.
445) زمر / 53.
446) بقره / 186.
447) نور / 31.
448) شورى / 25.
449) بقره / 222.
450) تحریم / 8.
451) تحریم / 8.
452) مائده / 74.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( پنج شنبه 87/10/12 :: ساعت 4:59 عصر )

»» محرم

امام حسین علیه السلام فرمودند: «لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب»
«جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد» (تحف العقول ، ص 251)
در این ماه بهتر از عزاداری معرف به خداوند متعال و 14معصوم بهتر است


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( دوشنبه 87/10/9 :: ساعت 10:42 عصر )

»» غزه مانند کربلا

چند روزی است صهیونیست ها با حمله به غزه شروع به جنایت کرده اند به امید نابودی صهیونیست ها نشسته ایم

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( دوشنبه 87/10/9 :: ساعت 10:32 عصر )

»» گناه شناسی

با شروع ماه محرم با استعانت از خداوند تصمیم به شروع بحث دیگری ده نام گناه شناسی گرفتیم تمام مطالب از کتاب گناه شناسی گرفته شده است

آثار گناه در روح و روان‏
 تکرار گناه و مداومت آن موجب تیرگى و واژگونى قلب و مسخ انسان از حالت انسانیت به حالت درنده‏خویى و حیوان صفتى مى‏گردد، و نیز باعث گناهان بزرگتر مى‏شود.
 به عنوان مثال: گنهکارى که براى اولین بار لب به شراب مى‏زند، چون مسلمان است، آشامیدن چند قطره از شراب براى او بسیار سخت است، ولى بار دوم کمى آسان مى‏شود و وقتى زیاد تکرار شد، آشامیدن چند لیوان از آن براى او از آب خوردن آسانتر مى‏گردد.
 آرى! تداوم گناه حتى گناهان بزرگ را براى انسان آسان مى‏گرداند.
 در قرآن آیات متعددى در این رابطه وجود دارد، از جمله:
 «ثمَّ کانَ عاقِبةُ الَّذینَ اَساؤا السُوأى‏ اَنْ کَذَّبوا بِآیاتِ اللّه و کانوا بها یَستَهزِءُون»(419)
 «سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخریه گرفتند.»
 در تاریخ بسیار دیده شده که افرادى بر اثر تداوم گناه و طغیان کارشان به کفر و انکار حق و به مسخره گرفتن آن رسیده است، این‏ها از آثار شوم گناه است که دامنگیر گنهکار مى‏گردد، چنانکه مداومت بر کارهاى نیک و عبادات، موجب صفاى دل و نورانیت بیشتر روح و جان مى‏شود. در این باره به روایات زیر توجه کنید:
 امام صادق علیه السلام فرمودند، پدرم مى‏فرمود:
 «ما من شى‏ء اَفسَد لِلقَلب من خَطیئَةٍ اِنّ القَلب لَیُواقِع الخَطیئَةَ فما تَزالُ به حتّى تَغلبَ علیه فَیصیرُ اَعلاهُ اَسفَله»(420)
 «چیزى بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمى‏کند، قلب گناه مى‏کند و بر آن اصرار مى‏ورزد و در نتیجه سرنگون و وارونه مى‏گردد. و موعظه در آن اثر نمى‏نماید.»
 امام کاظم علیه السلام مى‏فرماید:
 «اذا اَذنَب الرّجُل خَرجَ فى قَلبه نُکتَةٌ سَوداء فاِن تابَ اِنمَحتْ و ان زاد زادتْ حتّى تَغلِب على قَلبه فَلا یُفلِح بَعدها ابداً»(421)
 «وقتى که انسان گناه مى‏کند، در قلب او نقطه‏ى سیاهى پدید مى‏آید، اگر توبه کرد، آن نقطه پاک مى‏شود و اگر بر گناه خود افزود آن نقطه گسترده مى‏گردد به طورى که همه قلب او را فرامى‏گیرد و بعد از آن هرگز رستگار نمى‏شود.»
 به طور کلى هرگونه نکبت و بلا، خواه روحى و خواه جسمى از گناه سرچشمه مى‏گیرد که امام باقر علیه السلام فرمود:
 «و ما مِن نِکبَةٍ تُصیبُ العَبد الاّ بِذَنب» (422)
 «هیچ نکبتى به بنده نرسد مگر به خاطر گناه.»

419) روم / 10.
420) کافى، ج‏2 ص‏268.
421) بحار، ج‏73 ص‏327، میزان الحکمة، ج‏3 ص‏464.
422) کافى، ج‏2 ص‏269.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( یکشنبه 87/10/8 :: ساعت 1:28 عصر )

»» دانلود نرم افزار مجانی و بدون محدودیت

برای دانلود  چندتا برنامه ی خوب روی آنها که در سمت راست قرار دارد کلیک کنید از جمله:

1.متن کامل کتاب کلیات مفاتیح الجنان برای موبایل

2.دانلود نرم افزار مجانی آیه امروز پارس قرآن

3.نرم افزاری تحت جاوا درباره امام سجاد(ع)

4.قرآن با ترجمه فارسی تحت جاوا 
 

 

 

 


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » قرآن اموز ( پنج شنبه 87/10/5 :: ساعت 11:47 عصر )

<      1   2   3      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ختم قرآن در یک ماه
ادامه
ادامه
موضوع: قرآن و مدعیان دروغگو
اعراف کجاست؟ اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟
چند ذکر مفید!
میخواهم به دنیا بازگردم!
آماری از تعداد تکرار لغات قرآن
سادات باید قدر خویش را بدانندn
پاک کننده ترین شوینده گناه
نشانه های فرد عاقل
شیعه در جهنم نمی سوزد!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 6
>> بازدید دیروز: 18
>> مجموع بازدیدها: 96555
» درباره من

امام زمان

» پیوندهای روزانه

رمضانیه [25]
داستان های بحار الانوار [24]
گلستان سعدی [49]
م‍وذن [37]
قرآن مشکات [126]
مکه همراه [128]
نوحه اگه منو رها کنی [41]
کتاب غرر الحکم و درر الکلم [93]
کتاب الکترونیکی توصیه های امام زمان [15]
نهج البلاغه [99]
مفاتیح الجنان (کتاب باقبات الصالحات) [97]
زیارت حضرت رقیه (س) [73]
زیارت حضرت عباس (ع) [74]
زیارت عاشورا [85]
زیارت آل یس (امام زمان عج) [80]
[آرشیو(24)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
از[2] . قرآن[2] . یک[2] . یکصد و پنجاه . کجاست؟ . آماری . قرآن کریم . قرآن کریم » . قرآن و احادیث . قرض الحسنه . کریم . گناه . لغات . موضوع از . نکته . نکته از . هزار . هزار و . و . اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟ . اعراف . با نگاهی به . بدون محدودیت . تعداد . تکرار . دانلود نرم افزار مجانی . در قرآن . راه . رشد . سؤالی درباره ی قرآن . سخن روز . سیره پیامبر . شناسی .
» آرشیو مطالب
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
پاییز 1388
زمستان 1388
زمستان 88

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
آخرین روز دنیا
اسپایکا
مرکز آموزشی نرم افزار ها به زبان پارسی

مذهب عشق
پایگاه مقاومت بسیج شهید کلاهدوز ( باقرشهر )
فقط رئال مادرید
مذهبی
مقالات قرآنی دانشجویان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
هر چی که بخواهی هست
سرای حقیقت
امیر
قالب های پارسی بلاگ
انتخاب
آخرین منجی
مرکز دانلود رایگان free Download فروش بهترین نرم افزار و برنامها
جواب تبیان
دانلود

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب